17. 11. 2014: Ozvěny – napětí – systém - radosti

Původní kompozice studentů katedry skladby k 25. výročí Sametové revoluce

Koncert nahráván Českým rozhlasem pro programovou řadu Evropské vysílací unie Euroradio Ars Acustica Season 2014.

Jakub Rataj – Violator :: Matouš Hejl - Havel, hudební esej :: Lukáš Hradil - The Line :: Jan Fila: Svobodu? Svobodu! :: Martin Wiesner – Voices :: Gilberto Agostinho - Hands On A System :: Tomáš Reindl: Hlas ze šumavské pouště

Ilia Chernoklinov – viola :: Jakub Rataj – live electronics :: Karel Chudý – violoncello :: Sedláčkovo kvarteto :: Matouš Hejl – klavír, live electronics :: Ian Mikyska – hlas :: Petr Matuszek, Markéta Dvořáková – zpěv

 

K příležitosti 25.výročí listopadových událostí na naší škole proběhl minifestival věnovaný oslavám svobody. Naše katedra uspořádala koncert v Galerii ve spolupráci s Institutem intermédií.  Koncert však neměl být v první řadě příležitostí k patetickému či jinak zabarvenému vzpomínání. Primárně šlo o úvahu nad historickou zkušeností z jiných pohledů, ať už sociologických,  geopolitických či intelektuálních. Vůbec poprvé byl v historii naší školy koncert nahráván ČRo Vltava v rámci EBU Ars Acustica Series a v rámci této sítě odvysílán do celého světa o dva týdny později 2. prosince.

 

Každý z nás studentů k zadání supervizora celé akce Michala Rataje přistupoval zcela jinak. Jakub Rataj (nar. 1984) ve spolupráci s Iliou Chernoklinovem vystoupili s kompozicí Violator pro violu a live electronics. Ve skladbě se objevují v elektroakustickém podkladu symbolické šelesty cinkání klíčů.

Havel, hudební esej Matouše Hejla (nar. 1989) byla ukázkou kompozice vycházející z pojetí tradičního hörspielu. Libreto skladby tvořil výběr Havlových textů, především z Antikódů, Dopisů Olze a různých esejů. Široká škála způsobů, kterými byly tyto texty uchopeny, lze vnímat jako poukaz na rozpětí Havlova myšlení, jejich výběr a adaptace má zároveň za cíl přiblížit obecnější charakter Havlova myšlení.  Provedení se ujal autor a Ian Mikyska.

Lukáš Hradil (nar. 1989) propojil píseň Karla Kryla Děkuji se zvukem sólového violoncella (Karel Chudý) v dialogické podobě. Autor chtěl vyjádřit kromě vděčnosti za svobodu též varování před lhostejností k hodnotám, které svoboda přináší.

Jedinou čistě elektroakustickou kompozicí večera byla kompozice Jana Fily (nar. 1982) Svobodu? Svobodu! využívající kromě autentických zvuků listopadových událostí ve své syrové podobě z archivu Českého Rozhlasu a České televize. Autor se ptá, zda-li ta tolik toužená svoboda přišla, nebo jsme se naopak svoji lhostejností oni opět v menší či větší míře nepřipravili.

Sedláčkovo kvarteto předneslo skladbu Martina Wiesnera (nar. 1985) Voices. Ke zvuku smyčcových nástrojů připojil autor nahrávku slavného proslovu Milouše Jakeše na Červeném Hrádku. V postupně přidávaných vrstvách se stírá srozumitelnost slova až do absurdní směsi hluku. Spektrální analýzou této směsi pak vznikly melodické linie pro instrumentalisty, kteří v samotném závěru zahrají téma Modlitby Marty Kubišové, které v citoval i Fila.

Gilberto dos Santo Agostinho Filho (nar. 1986) vytvořil pozoruhodnou kompozici Hands on a system. Pomocí MAXovského patche se postupně algoritmicky stírá ladění klavíru až do absolutního unisona. Co se stane, když ruce nepatří hráči poté, co ztratily kontrolu nad klávesami? Provedení se ujal Matouš Hejl.

Závěr večera patřil kompozici Tomáše Reindla (nar. 1971) Hlas ze šumavské pouště pro elektroakustickou stopu a dva zpěváky.  Autorovi šlo o duchovní meditaci připomínající nesamozřejmost svobody vyznání. Využil řady nahrávek kázání kněze Patera Nováka, který byl „uklizen“ do Kašperských Hor, záznamů chrámových varhan a věžního zvonu. Náročné vokální party přednesli Markéta Dvořáková a Petr Matuszek.

FOTO GALERIE: Ozvěny – napětí – systém - radosti

 

 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hexameron

scénický koncert v prostoru kláštera na Bílé hoře

http://Knowtilus.cz

{vimeo}106439615{/vimeo}

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jakub Rataj: BRÁNY (říjen 2012)

ZVUKOVÁ INSTALACE

Základní myšlenkou projektu je uvědomění si sebe sama v čase a prostoru skrze zvuk a soustředěné vnímání okolních zvuků, šelestů, ruchů a hluků města. Více...

Brány

 

6. 10. 2012 :: ČT24 Kulturama

rozhovor se skladateli Jakubem Ratajem a Michalem Ratajem o Branách

Viz on-line: http://www.ceskatelevize.cz/porady/10315082629-kulturama/video/

Joomla templates by a4joomla